• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/pages/Ders-Akademi/1405878436342260

Üyelik Girişi

İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatının Sanatçıları

İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatının Sanatçıları

İkinci dönem Tanzimat Edebiyatı sanatçılarının genel özellikleri şunlardır:

  • Recaizade Mahmut Ekrem, Abdilhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai topluluğu olarak anılır.

  • Nabizade Nazım ve Muallim Naci topluluğun diğer önemli isimleridir.

  • Birinci topluluktan farklı yönleri şunlardır:

  • “Sanat için sanat” anlayışını savunmuşlardır.

  • Batı’ya daha yakın ve daha yenilikçilerdir.

  • Kişisel konulara çokça yer vermişlerdir.

  • Bu dönemde romantizmden realizme geçilmiştir.

RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847 – 1914)

  • “Üstat” olarak bilinir.

  • II. Topluluğun önder nitelikli üyesidir.

  • Şiir, hikâye, roman, tiyatro, eleştiri türlerinde eserler ver­miştir.

  • “Her güzel şey şiirin konusu olabilir.” görüşüyle Türk şi­irinin konusunu genişletmiştir.

  • “Sanat sanat içindir.” anlayışına bağlıdır.

  • İlk realist roman olan Araba Sevdası’nda “Bihruz Bey” karakterinden hareketle yanlış Batılılaşmayı eleştirmiştir.

  • Muallim Naci’yle eski-yeni edebiyat tartışmalarına girmiş; yeni edebiyatı ve “kulak için kafiye” anlayışını savunmuştur.

  • Tartışmalar sırasında etrafında toplanan gençler üzerinde etkili olan yazar, Servet-i Fünun’un hazırlayıcısı olmuştur.

  • Şiirlerinde romantiktir.

  • Romanlarında realizmin etkisindedir.

  • Talim-i Edebiyat adlı edebiyat bilgilerini içeren bir ders kitabı yazmıştır.

Eserleri:

  • Şiir: Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebab, Pejmürde, Nijad Ekrem (Ölen oğlu için yazmıştır), Zemzeme (III Cilt) 

  • Tiyatro: Afife Anjelik, Vuslat yahut Süreksiz Sevinç, Çok Bilen Çok Yanılır, Atala

  • Roman: Araba Sevdası (ilk realist romandır.)

  • Hikâye: Şemsa, Muhsin Bey

  • Eleştiri: Takdir-i Elhan (Muallim Naci ile kavgaları, kafiye konusu)

ABDÜLHAK HAMİT (TARHAN) (1852 – 1937)

  • Şair-i Azam olarak tanınmıştır.

  • Tanzimat I. dönemiyle başlayan yenileşme hareketindeki asıl başarıyı şiirleriyle sağlamıştır.

  • Ölümü ve metafizik konuları ele alan felsefi şiirler yazmıştır.

  • Aşk, doğa, vatan sevgisi de işlediği konulardandır.

  • Sanat için sanat, anlayışındadır.

  • Aruzun yanında heceyi de kullanmıştır.

  • Şiirlerinde tezata yer vermiştir.

  • Şiirlerinde şaşırtmacadan da yararlanmıştır.

  • İlk pastoral şiirimiz olan Sahra’yı yazmıştır.

  • Süslü ve sanatlı bir dili vardır; dil kurallarını fazla zorlamıştır.

  • Romantizmin etkisindedir.

  • Tiyatro eserleri sahne tekniğine uygun değildir, okunmak için yazılmıştır.

  • Hece veya aruzu kullanarak manzum olarak kaleme aldığı tiyatroları vardır. Bazıları mensur olarak kaleme alınmıştır.

  • Tiyatrolarında tarihsel ve hayali konuları işlemiştir.

Eserleri:

  • Şiir: Sahra, Divaneliklerim yahut Belde, Makber, Ölü, Bunlar Odur, Hacle, Baladan Bir Ses…

  • Tiyatro: Macera-yı Aşk, Sabr-ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Nesteren, Eşber, Tezer, Finten, İbn-i Musa, İlhan, Turhan yahut Endülüs’ün Fethi…

SAMİ PAŞAZADE SEZAİ (1860 – 1936)

  • Tanzimat edebiyatının realist yazarlarındandır.

  • İngiliz ve Fransız Edebiyatını iyi tanıyan bir yazardır.

  • Esir kız Dilber’in maceralarını anlattığı “Sergüzeşt” (1889) romanıyla tanınır; bu romanda kölelik düzenini eleştirmiştir.

  • Sergüzeşt (macera anlamına gelmektedir), romantizmden realizme geçiş özellikleri taşır.

  • Toplumsal sorunları işlemiştir.

  • Dönemine göre sade bir dil kullanmıştır.

  • Gerçekçi yazarlardandır.

Eserleri:

  • Roman: Sergüzeşt

  • Hikâye: Küçük Şeyler (Batılı anlamda ilk öyküler.)

  • Gezi-sohbet: Rumuzü’l-Edep

  • Tiyatro: Şir
 

MUALLİM NACİ (1850 – 1893)

  • Tanzimat edebiyatında divan edebiyatı alışkanlıklarını savunan ve sürdüren bir yazardır.

  • “Kafiye, göz içindir.” anlayışını savunmuş ve Recaizade Mahmut Ekrem’le tar­tışmıştır.

  • Sade bir dille ve hece ölçüsüyle yazdığı şiirleri de vardır.

Eserleri:

  • Şiir: Ateşpare, Füruzan, Şerare

  • Eleştiri: Muallim, Demdeme

  • Anı: Ömer’in Çocukluğu

  • Sözlük: Istılahat-ı Edebiye, Lügat-i Naci

 

NABİZADE NAZIM (1862 – 1893)

  • Realist, natüralist özellikler taşıyan bir yazardır.

  • İlk köy romanı olan Karabibik‘i (1890) yazmıştır.

  • Zehra adlı realist-natüralist romanı edebiyatımızda ilk psikolojik roman denemesi ve ilk tezli romandır.

Yorumlar - Yorum Yaz